matstijmenlune.reismee.nl

Grijze kolossen

De songthauw - lekker luchtig - staat om kwart over negen klaar. Wij smullen nog van ons ontbijt. We laden onszelf in, worden uitgezwaaid door de keukenbrigade, krijgen water met koekjes mee en gaan op weg naar Chiang Dao Elephant Training Center. Een olifantenpark zonder teveel circustoestanden (geen voetballende olifanten voor ons) en in een prachtige omgeving. Vanaf de loopbrug over de rivier zien we de eerste olifanten al staan. De jongens zijn helemaal door het dolle heen. We kopen wat banaantjes en suikerriet om de grote, grijze vrienden te geven. Mats weet te vertellen dat het een Aziatische olifant is (nogal wiedes) omdat de slurf maar 1 'vinger' heeft. Huh? Ik heb het even nagegoogled en hij heeft helemaal gelijk. Er zijn meerdere verschillen, maar de Aziatische heeft inderdaad 1 vinger aan zijn slurf en de Afrikaanse 2 vingers.

We gaan op een bankje bij de rivier zitten. En tadaa.... daar komen ze! Lune roept heel hard 'ooiant, ooiant'. Een stuk of tien kolossen. Van groot naar schattig klein. Ze worden gewassen, leuk voor de kinderen om te zien. Daarna laten de fanten zien wat ze leren in het olifantenkamp. Ze leren allerlei dingen voor in de bosbouw. Ze slepen, duwen en tillen boomstammen met het grootste gemak.

Daarna het echte werk. We gaan op een olifant rijden. We hebben - een beetje huiverig qua Lune - de rit van anderhalf uur geboekt. Drie kwartier boemelen, naar een Lisudorpje en weer terug. Luun is eerst nog niet zo te spreken over het geboemel. Maar andersom bij papa op schoot en zwaaiend naar Mats en Tijmen vindt ze het prima. Zelfs zo prima dat ze ook op dit vervoermiddel er tussen uit knijpt.

We boemelen door een klein stroompje dat zich door een dik bos slingert. De natuur is wederom prachtig. Onderweg laten onze olifanten natuurlijk wel eens een drolletje vallen. En als er geplast moet worden is het alsof er vijf emmers worden geleegd. We voelen goed hoe dik en stug de huid van de olifant is. En de haren op zijn kop zijn erg hard, het lijken wel haren van een harde bezem.

We stoppen bij een Lisudorpje, eigenlijk een rits winkeltjes met allerlei handwerkdingetjes. Mats gaat voor een portemonneetje en Tijmen voor een nieuwe etui voor school. Daarna boemelen we rustig weer terug.

We drinken en eten wat bij het restaurantje met een schitterend uitzicht over de rivier. We gaan terug naar ons hutje. Voor de laatste keer plonsen en genieten van het uitzicht. Nog een keer een pannenkoekje met heerlijke mango, nog een keer in het speelhuisje. De meiden van de keuken tutten nog een hele tijd met Lune. Alle acht vrouwen van de keuken en schoonmaak zwaaien ons uit. We krijgen fruit, drinken en koekjes mee voor onderweg. Wat een lieverds. Hier komen wij absoluut nog een keertje terug.

We kunnen direct in de bus naar Chiang Mai springen. Een rustig ritje. Lune knapt haar tweede uiltje van vandaag, ze is er ook erg aan toe. De jongens zijn diep verzonken in de Donald Duck. Wij laten het landschap aan ons voorbijrollen. Bergen, sawahs, boertjes...

Chiang Mai is druk en warm. Na een plons - wat kun je daar van op knappen - gaan we ergens een hapje eten. Nu vallen ons ook alle kerels met jonge, Thaise meisjes op. Getver! We doen onze laatste boodschappen: veel muggenspray, tijgerbalsem (werkt goed tegen muggenbulten) en deo. Niet alles is hier rozengeur en maneschijn. Tijmen klaagt over een zeer oor (gisteravond ook al) en voor de zekerheid halen we bij de apotheek een kuurtje antibiotica. Voor 60 baht (1,50 euro) en zonder gedoe krijg je hier wat je wilt hebben.

Morgen gaan we eerst naar de Doi Suthep. Een prachtige - mooiste van Chiang Mai - tempel bovenop een berg. Om twee uur 's middags vliegen we naar het Zuiden naar Phuket, waar een mannetje klaar staat om ons naar Khao Sok te rijden (ongeveer 1,5 uur). We slapen midden in het oudste - 160 miljoen jaar om precies te zijn - regenwoud ter wereld in een boomhut: www.khaosoknatureresort.com.

opa & oma Mollink

Hier een bericht van ons. Wij gaan morgen op vakantie. We hebben jullie verhalen gelezen. erg leuk. Geniet ervan.Zorg wel dat jullie goed terug komen. Helemaal zelf getypt door oma. Liefs en knuffels van opa en oma. Jurgen,
Annemiek, Jade en de kleine Julia.

familie fogarin

Hallo familie,
Mats gefeliciteerd met je verjaardag hoop dat je een fijne dag hebt in een mooi hotel met superzwembad.
Leuk om te lezen wat jullie daar meemaken.
Nog veel plezier wij gaan ook nog even weg helemaal naar zeeland zie jullie na 20 aug. weer Groetjes van Mabel en Casper.