matstijmenlune.reismee.nl

Genieten!

We zijn op onze ‘weg terug' naar Marrakech. Na een heerlijk ontbijt met ‘echte pannenkoeken' aan de lage tafel in de berbertent vertrekken we dus zonder een bijzonder programma voor vandaag. We laten ons verrassen! De omgeving van Nkob is prachtig en wordt steeds mooier. We besluiten om een stukje Draa vallei mee te pakken. Wat een prachtige omgeving! De oases met duizenden palmen zijn hier knalgroen, de roodroze dorpjes steken er bij af en op de achtergrond zien we de bergen. Bij een leuk drinktentje stoppen we en tijdens een colaatje trekken er zeker vijftien bepakte ezeltjes voorbij. De mannen liggen onder een boom en uit de moskee horen we de gezangen. We genieten van de palmeraie en van de mooie kasbah. Dit is Marokko!

Door Ibrahim worden we uitgenodigd om de palmeraie te bezoeken. Natuurlijk gaat hier voor niets de zon op maar het is een hele leuke wandeling. We zien hoe dadels en amandelen groeien, we proeven verse abrikozen, we zien waar de couscous vandaan komt en we springen over irrigatieslootjes. De kids noemen deze vanaf nu mama-slootjes en de aardige Ibrahim weet wel waarom.

Met genoeg kippenvoer voor het kippenproject van Tijmen gaan we richting Ouarzazate. We stoppen bij Tamgagalt (precieze naam zoeken we nog even op) voor een heel bijzondere Ksar uit de zestiende eeuw. ‘Topchoice' en ‘mag je niet missen' aldus Lonely Planet. Tja, wij zien vooral een bouwval. Klik, klik, twee foto's en klaar! We moeten over de Tizi n Tiftifft pas (ook die zoeken we nog even op) en wat een verrassing. Een geweldig berglandschap van steen dat veel weg heeft van de Grand Canyon. Wij genieten van het landschap. De kids verwerken alle drie de laatste restjes woestijnavontuur in hun dromen.

In Ouarzazate - een grote, nette stad waar wij weinig te zoeken hebben - slaan wij linksaf richting Fint. Voor de weg is een 4x4 geen gek idee maar wij doen het langzaam aan met onze Renault. De boemelweg eindigt bij het dorpje Fint. Aan het einde van het dorpje, aan het einde van de weg, aan het einde van de wereld ligt ons onderkomen dat het vooral moet hebben van het geweldige uitzicht over de Fint kasbah, rivier en oasis. De film Babel - zeven Oscarnominaties - is hier opgenomen en momenteel wordt deel twee opgenomen. Helaas, we hebben Brad Pitt nog niet gespot. Ons overspoelt het lome backpackersgevoel. Leuk om weer eens mee te maken. Maar ook heerlijk dat we inmiddels ook voor superdeluxe accommodaties kunnen kiezen.

We lezen een boek, we kleuren in ons prinsessenkleurboek, we maken kippenvoer van onze graanstengels, we pootjebaden in de rivier waar de vrouwen de was doen en we pakken al vast koffers in voor de terugreis. Op het terras met geweldig uitzicht eten we heerlijke Marokkaanse salade, couscous, kebab en de lekkerste frietjes van heel Marokko. Nog een groot bord meloen en een glaasje thee om deze geweldige af te sluiten. Op de achtergrond horen we krekels en tromgeroffel, blijkbaar is er in het dorp een groot feest aan de gang!