matstijmenlune.reismee.nl

Palmeraie van Skoura

Vandaag verlaten we Kasbah Ellouze. We kijken nog even bij de huiskameeltje en nemen een kijkje in het rariteitenkabinet van Ali Baba. Ait Ben Haddou staat vandaag op het programma, nu om de ´binnenkant´ te bezichtigen. We gaan op pad en zijn de eerste bezoekers. Op de hoogste toren zien we een ooievaarsnest met een mama en twee kleintjes. In de kasbah is het een kruip-door-sluip-door-doolhof. Het is gemaakt in een tijd dat de gemiddelde mens toch minimaal 30 cm korter was. We zien hoe de mensen leefden én leven. Primitief, muf, donker en vreselijk stoffig. We klimmen naar boven en hebben een prachtig uitzicht over de kasbah, de ´hammada´ (steenwoestijn) met een groen, slingerend lint parallel aan de rivier. Op een terrasje aan de overkant van de rivier drinken we muntthee en Fanta om nog even wat langer van de bekende ansichtkaart te genieten.

Op naar Quarzazate (spreek uit: warzawat). Een grote stad, knooppunt van drie vroegere handelsroute, die verrassend schoon en netjes is. Wij hebben er weinig te zoeken behalve boodschappen doen en tanken, dus rijden we langs kasbahs en woestijn door naar Skoura, bekend om haar enorme palmenoasis. Middenin die oasis ligt ons huisje op de Palmeraie van Sawadi. Via 6 km ´dirt road´ hobbelen we over kuilen, door een rivierbedding, langs kasbahs en piepkleine dorpjes. Uiteindelijk komen we uit bij Sawadi. In een enorm grote tuin liggen verschillende kasbahachtige huisjes. Gelukkig ontbreekt een zwembad niet. Drie keer raden wat wij deze middag hebben gedaan?

Jongens uit het dorp spelen aan de andere kant van de muur in een irrigatiekanaaltje. Plotseling schreeuwt één van de jongens wat harder. Lune roept meteen: mama, de kat is dood! (Als de muezzin begint te zingen klinkt dit een beetje als ´aaaaah, de kat is dood´. In Marrakech hoorden we dit regelmatig en dan riepen we met z´n allen ´de kat is dood´).

We eten wederom heerlijk en slapen ongetwijfeld heerlijk in onze huisje!

www.sawadi.ma

silvia

Hallo lieve Lune en natuurlijk ook de rest van de familie,

Wat geweldig om te lezen wat jij allemaal mee maakt in je jonge leventje.
Erg leuk om te lezen wat jullie doen en hoe jullie het ervaren.
Ik hoop dat Lune het erg naar haar zin heeft en dat jullie een erg mooie vakantie hebben met veel nieuwe ervaringen erbij!

Voor Lune een dikke kus en natuurlijke voor iedereen heel veel groetjes , Silvia