matstijmenlune.reismee.nl

Todra kloof

Met pijn in ons hart verlaten we het stulpje van Mimi. Op naar de Todra kloof! Ook hier weer prachtige landschappen die ons na iedere bocht weer verbazen. We zien dorpjes, ezeltjes, palmbomen, een herder met tig schapen, wilde geiten. Teveel om op te noemen. We stoppen bij het punt waarbij de steile wanden van de twee bergwanden elkaar bijna raken. De jongens bouwen in de ondiepe rivier met keien weer een dam en hebben de dikste lol. Na een tijdje rijden we weer verder. We komen bijna niemand tegen. In Tamtatouche (?) - een Berberdorpje zonder Berbers - drinken we wat en keren dan weer terug.

Vanavond slapen we in El Khorbat. Na alle verwennerij van de laatste paar dagen is dit maar een ‘gewoon' hotelletje. Wel met een enorm grote vijfpersoonshotelkamer met echt dikke pise (stro met klei) muren en kleine raampjes. Het leuke is wel dat het onderdeel is van een nog bewoonde Ksar. Je stapt dus uit het hotel en stapt midden in het dorpse leven. We komen aan de praat met een oud, blind mannetje. We zien de vrouwen water halen bij een put, de mannen thee drinken bij het cafeetje, de slager stukken pens in de etalage leggen. Bij het hotel hoort ook een echt museum. Achttien kamers Berbergeschiedenis. Leuk en interessant.

We sluiten de dag af met Marokkaanse salade en een enorme schaal rijst, gebakken groente envijftien enorme brochettes. Wij krijgen nog niet eens de helft op.