matstijmenlune.reismee.nl

Dikke tien!

Vogeltjes fluiten ons vanmorgen wakker. Heerlijk geslapen in ons hutje. Na een heerlijk ontbijt - we nemen allemaal zo'n heerlijke pannenkoek met fruit uit de eigen boomgaard- staat om half tien de 4x4 pick-up klaar. We gaan een kindvriendelijke 'trek' doen, die 4x4 lijkt me dus een beetje overdreven.

Oma, even niet verder lezen... De jongensgaan samen met papaachterin. Twee kleine bankjes, goed vasthouden, de wind door je haren. Wat een avontuur! Wicha - de geweldige gastvrouw/kok van ons hutje - komt aansnellen met regenponcho's en lekkere hapjes voor onderweg. De schatten van keukenmeiden zwaaien ons uit. Lune krijgt haar tigste knuffel van vandaag.

Al na tien minuten begint het enorm te plenzen. Dolle pret achterin. Als een stel verzopen katten schuilen we bij een eettentje waar misschien drie mensen per dag iets bestellen. De weg wordt al snel een kleine rivier. Na een half uurtje gaan we verder. Prachtig groen landschap. De heren achterin hebben een 360 graden view. Na een half uur wordt het een 'dirt road'. We glibberen en glijden- met samengeknepen billen - over en naast de weg. Diepe kuilen, grote hobbels, dikke sporen, plassen van een halve meter diep. Omhoog en omlaag. We stoppen bij een klein dorpje met bamboehutjes, rondscharrelende kippen, etc. Daarna doen we een wandeling naareen waterval.Wijlopen door rijstvelden, dwars door de mais en langs een riviertje. So far so good. Daarna wordt het bikkelen. We klauteren, glijden, glibberen onze weg naar boven over bomen, door de rivier, over stenen,kniediep door het water. De jongens vinden het geweldig en Luuntje - in de rugdrager - meestal ook. Ze zingt de hele weg. Als het iets te spannend wordt, roept ze 'papa pas op'. Wat een schattie. De waterval zelf isniet bijzonderspannend, maar de weg er naar des te meer.

We eten op de veranda van een hutje een heerlijke lunch die Wicha ons toegestopt heeft. Rijst, kip, salade, koekjesen een hele zak ramboetans.Kinderen komennieuwsgierig kijken.

Op naar het volgende dorpje.Wederom een spannende rit. We stoppen bij een huisje van Lisumensen en hebben een prachtig uitzicht op Doi Chiang Dao (berg). We krijgen banaantjes toegestopt en nemen een kijkje in het dagelijkse leven. Er wordt een vuurtje gestookt, een kip met kop en poten wordt gekruid, er wordt zelfgemaakte whiskey gedronken.

Terugnaar ons hutje. Het begint weer flink te plenzen en de mannen achterin, tenminste de jongste twee, hebben dikke pret. Kletsnat komende herenaan. De lieve dames van de keuken staan al met grote handdoeken en paraplu's klaar! Wat een avontuur weer vandaag. Als we alles hadden geweten, hadden we ons zeker nog even achter de oren gekrabbeld (lees: niet alles was altijd even veilig) maar het was geweldig.

Daarna lekker plonsen in het zwembadje - Luuntje is in twee dagen tijd een echte waterrat geworden - douchen en op naar de BBQ. Echt onbeschrijfelijk geweldiglekker! Volgens mij heb ik nog nooit zo lekker gegeten. Hier kunnen geen drie Michelinsterren tegenop. Garnalenspiesjes met een lemongrass dressing, mosselen met salsa, heerlijkste spareribs-ooit-gegeten, tonijn die smelt op je tong, heerlijke kipsateetjes en biefstukjes. Daarbij gegrildepaprika, courgette,boontjes-in-spek,maiskolfjesengecarameliseerde, superzoete ananas.Naanbroodjes van de BBQ met zelfgemaakte dipjes (vooral knoflook en pindasaus waren fantastisch), rauwkostsalade met fantastische dressing enzelfgemaakte pompoenkroepoek.Op de achtergrond een live Thais pingeldeuntje, geweldige schatten achter de BBQ,geweldig uitzicht en de regen die door blijft gieten.Geweldig, geen woorden voor! Dat wordtzeer ernstig afkicken naovermorgen.

Ook deze dag krijgt weer een dikke tien. Nu heerlijk uitbuiken en slapen... Welterusten!

PS Helaas geen foto's, we zijn het kabeltje vergeten mee te nemen.