matstijmenlune.reismee.nl

Marrakech

Na ons ontbijt - verse jus, muntthee, cakejes, pannenkoekjes, brood en abrikozenjam - gaan we vandaag weer op pad! Gewapend met kaart proberen we het Bahia paleis en Dar Si Said museum te vinden. Na een paar keer verkeerd te lopen komen we bij het paleis en het museum. Kunstige mozaieken, prachtig houtsnijwerk, mooie plafonds. Onderweg in de medina blijven we ons vergapen wat we zien. Het meest opmerkelijke was toch wel een tweedehands kunstgebitten- en tandenwinkeltje.

Onderweg lunchen we bij een lunchtentje voor de locals met een soort van suikerbroodjes, koekjes en verse jus. Ondertussen schuift er een hele horde zwaaiende basisschoolkinderen aan ons tafeltje voorbij. Via de soukhs slenteren we verder naar de Medersa Ben Youssef. Save the best for last. Dit is waarschijnlijk wel het mooiste gebouw van Marrakech. Alles is net iets groter en fraaier. Dat Maxima en Wim Lex hier ook zijn geweest vindt men hier een grote eer! Inmiddels is de temperatuur flink opgelopen en lonkt het zwembadje bij ons riad. In de schaduw van de patio lezen, kleuren en zwemmen we wat. Met een kannetje muntthee wordt het een lekkere, lange luiermiddag.

's Avonds vertrekken we weer richting het centrum. Wij vinden het kleine Rahba Kedima plein veel leuker dan het grote Djema el Fnaa. Kleiner, knusser, minder druk, minder toeristisch en veel minder opdringerige verkopers. Ons favoriete restaurantje zit vol dus vertrekken we toch naar het Djema el Fnaa. Bij een Marokkaans tentje eten we tajine en kefta. De helft goedkoper dan gisteren en tien keer zo lekker. We struinen nog even over het plein, drinken nog een verse sinaasappelsap en dan is het echt tijd om naar bed te gaan.

We zitten op ons terrasje en in de verte hoor je de eerste muezzin (?) die voorzichtig aankondigt dat het tijd is om te gaan bidden. Die gezangen zwellen flink aan en als onze buurman-moskee ook meedoet is het een groot concert. Plotseling valt het dan weer stil. Rust. Tot morgenvroeg vijf uur. Ook dat is Marokko.

www.riadfabiola.com