matstijmenlune.reismee.nl

Strand!

4 augustus

Vandaag staat er een flinke reisdag op het programma. Het is twee uur met een taxibusje naar Suratthani, een half uur met een grotere bus en anderhalf uur op de boot naar Koh Phangan. Helaas is het allemaal niet superefficient geregeld en doen we er behoorlijk lang over. We makeneen stop van twee uurbijeen ietwat ranzig restaurantje. We bestellen 'fried rice' zonder vlees en hopen dat het goed gaat. Luuntje peuzelt wat koekjes en kroepoek op.

Op de boot zien we Koh Samui en Koh Phangan al liggen in de verte. In Koh Phangan wimpelen we stoeralle mensen die je van alles aan willen smeren af.Dan staan we op een parkeerplaats en snapt iedereen in welkesongthauw ze moeten stappen.Wij begrijpen er geen bal van. Er zit niets anders op danterug te gaan naar de dames die we net voorbij zijn gelopen.Onze onderhandelingspositie is niet heel erg sterk. Drie kinderen = willen snel weg & lopen heus niet weg = hoofdprijs. Okee, voor een klein kapitaal stappen we in een 4 x 4 taxi die de verkeerde kant op rijdt. De taxichauffeur moet eerst even naar huis. Huh? Vrouwlief en manlief hebben de taken blijkbaar zo verdeeld dat vrouwlief onderhandelt en manlief rijdt.Okee, we zitten al wat mindergespannen in de taxi.

De eerste indruk van Koh Phangan - eeneilandje waar veel backpackers op af komen om te feestenfull/half/no/etc moon parties- is niet positief.Schreeuwerig. Maarna de hoofdweg verandert dat beeld al snel. We rijden door groene bergen over een rooie zandweg vol kuilen, gaten, sporen en gleuven. We worden flink door elkaargerammeld en hebben na een kwartier al een enorm houten kont.

We komen aan bij Thong Nai Pan Noi; eenstraatje met een paar winkeltjes en restaurantjes aan de ene kant en bungalowtjes etc aan dekant van het strand. We worden afgezet bij Nice Beach Resort. We hebben een schattig klein bungalowtjein de tuin geboekt maar zwichten toch voor een grote familiekamer met twee dubbele bedden, airco en een luxe badkamer. Grootste pluspunt is het grote terrasen het vijf meter brede zeezicht door de tuindeuren.

We schoppen onze teva's uit om ze voorlopig niet meer aan te doen.Vanaf ons tuintje is het drie stappen naar het witte strand. Twee maanvormige baaien omgeven door groene heuvels.De zee met kleine vissersbootjes glimlacht ons tegemoet. Bijhet restaurantjedrinken we onze eerste 'watermelon shake'. Onder een grote boom en met de voetjes in het zand...