matstijmenlune.reismee.nl

Slapen in een boomhut

Nadat we de laatste spullen in onze koffer hebben gepropt - de bagage lijkt te groeien met de dag - gaan we naar de Doi Suthep Tempel. We crossen de hele stad door en blijven ons verbazen over alle bijzondere alledaagse dingen. We slingeren achterin de songthauw de berg op. We stoppen bij tig stalletjes met toeristische troep waar tussendoor je de bijzondere tempeltrapen kunt ontdekken. Jammer, in tien jaar is deze plek helemaal verprutst. Er is weinig magisch meer over. Maar nu we er zijn klimmen we ook maar langs detwee grote slangentrappen naar boven.De tempel staat deels in de steigers en - dat kan er ook nog wel bij - hetbegint te miezeren. We pikken onze spullen op en gaan richting het vliegveld voor onze vlucht naar Phuket.Twee uurtjes vliegen isinmiddels appeltje-eitje. Zeker als de taxi klaar staat. We worden door Tee opgehaald. Tee heeft twaalf boomhutten midden in hetregenwoud van Khao Sok. Onderweg stoppen we bij een - totaal niet toeristisch dorp - om een paar teva's voor Tijmen te scoren. We praten met handen en voeten. Een maatje te klein, bedenkelijke kwaliteit maar voor 6 euro zeuren we niet. Tijmen vindt ze prachtig!

Onderweg komen we langs Khao Lak: een prachtig stukje kust. Mooie, rustigegoudkleurige stranden tussen het tropische groen.Khao Lak is echter ook zwaar getroffen door de tsunami.In het lager gelegen gedeelte zie je ook dat alle bebouwing nieuw is. Hier is echt allesweggevaagd in een paartellen.Tee laat ons'de politieboot' zien. De politieboot lag destijds in zee en is 2 km landinwaarts gesleurd.Het is inmiddels eensoort van monument geworden. De'politieboot' is geen speedboatje maar eenzwaar en zeewaardig schip. En als we achterom kijken beseffen we hoever 2 km is. Kippenvel.

Na een lange rit komen we aan bij hetKhao SokNature Resort. Het is pikdonker en het fluit, kwaakt, brult, tjirpt, zoemt en pieptoveral. Wat een kabaal. We hebben inmiddels honger en dorst enploffen neer in hetrestaurant - dak op palen - waar de vogels vrolijk doorheen vliegen.

Dan op naar ons bed. De boomhut is erg basic - een bed, een klamboe en een fan - met twee slaapkamer, een grote veranda en twee open-lucht jungledouches met een geweldig uitzicht(zie www.khaosoknatureresort). Koud natuurlijk, maar wel heerlijk na zo'n lange reisdag.